Jag lämnar (s) för Piratpartiet

Detta inlägg är flyttat till min nya blogg för mer politiska tankar. Här är inlägget!

av Henrik Brändén

Bokmärke för permalänk.

Både trackbacks och kommentarer stängda

69 Kommentarer

  1. Skrivet september 2, 2010 klockan 11:38 f m | Permalink

    Ett riktigt hjärtligt välkommen ombord!

    Rick

  2. christian
    Skrivet september 2, 2010 klockan 11:48 f m | Permalink

    Väldigt väl skrivet. Hoppas det når mångas ögon.

    //CK

  3. Pelle Brändén
    Skrivet september 2, 2010 klockan 12:00 e m | Permalink

    Mycket välskrivet och mitt i prick. Jag misstänker starkt att jag kommer att göra samma vägval.

  4. Mikael Börjesson
    Skrivet september 2, 2010 klockan 12:04 e m | Permalink

    Respekt!

  5. Fredrik Larsson
    Skrivet september 2, 2010 klockan 12:21 e m | Permalink

    Det är synd att det skall behövas sådana aktioner och skrivelser som du tar till men vi är tacksamma för förstärkningen.

    *kilar ner under däck och fäster upp en hängkorg till*

    Välkommen ombord mate!

    Mvh
    Fredrik Larsson

  6. Skrivet september 2, 2010 klockan 12:30 e m | Permalink

    En mastodontpost Henrik, får man gissa att du förberett den lite innan? :-)

    Här är min post om SvD-artikeln, med en länk till dig:
    http://lakonism.blogspot.com/2010/09/en-sosse-och-en-centerpartist-vi-varnar.html

    :-)

  7. Skrivet september 2, 2010 klockan 12:32 e m | Permalink

    Ps. Du vet om att du inte länka direkt till SvD-artiklen i detta inlägg?

  8. Skrivet september 2, 2010 klockan 12:42 e m | Permalink

    Starkt gjort! (Vi har för övrigt gjort samma val även om jag gjorde mitt för 4 år sedan.)

    Det saknas ett helhetstänk kring dessa frågor inom inte bara S utan även de andra etablissemangspartierna. Det blir fruktansvärt ihåligt att exempelvis opponera sig mot FRA-lagen men tiga still om Ipred, datalagring etc. Det allra märkligaste är att man alltjämt hänvisar till dåtida demokratifundamentala symboler som ex. brevhemlighet (fysiska brev)… Jag kan bara gå till mig själv och fundera kring när jag senast skickade ett fysiskt brev visavi ett digitalt dito. Vadan skyddsvärdet i det förra som jag aldrig (i princip) nyttjar och det obefintliga i det senare som är vardag?

    Välkommen förresten: Aaar. ;)

  9. Andreas B
    Skrivet september 2, 2010 klockan 12:51 e m | Permalink

    Mycket fint.

  10. Jenny
    Skrivet september 2, 2010 klockan 1:12 e m | Permalink

    Jag är relativt ung och har aldrig haft ”mitt parti/block” och har redan gjort mitt val, jag värnar om Integriteten. Däremot har jag vänner och familjemedlemmar som nog vet om, men inte har planer på att vara djärva och rösta på annat än de har gjort under lång tid.
    Med denna text, som jag kommer att länka till hejvilt(!) hoppas jag att jag kan nå fram den sista biten till de.

    Tack för en mycket välskriven och tydlig text!

  11. Skrivet september 2, 2010 klockan 1:14 e m | Permalink

    Ett ord:

    Awesome!

  12. Henrik
    Skrivet september 2, 2010 klockan 1:25 e m | Permalink

    Tack alla för de snälla kommentarerna! Markus ”LAKE”: Jag är fortfarande rätt ny som bloggare, nu har jag satt in länk till både SvD och dig i första stycket!

  13. Johan Thorén
    Skrivet september 2, 2010 klockan 1:49 e m | Permalink

    Välkommen. Vettigt skrivet. Hoppas fler vaknar upp innan valet.

  14. Skrivet september 2, 2010 klockan 2:55 e m | Permalink

    Tack för ditt inlägg. Det var så bra och tydligt skrivet om hur du tänker och tycker … och så har också mina funderingar gått den sista tiden.

    Om vi inte gör något nu kommer vi snart vara så insnärjda i Storebror-ser-dig-samhället att det kan vara alldeles omöjligt att backa … Och det skrämmer mig från vettet.

    Så PP kommer säkert få en röst från mig också. Nu när jag har fått ytterligare kött på benen och tydligare argument.

    Tack!

  15. Mr Profit
    Skrivet september 2, 2010 klockan 3:46 e m | Permalink

    Ruskigt ärlig och intressant post! Välkommen till Piratpartiet! Starkt att våga lämna partiet när de inte uppfyller det du letar efter – många skulle nog rulla på i invanda hjulspår.

  16. Skrivet september 2, 2010 klockan 4:13 e m | Permalink

    Jag sympatiserar med dina åsikter men i praktiken gör du fel. Piratpartiet har inte skuggan av en chans att komma in i parlamentet och därmed är din röst bortkastad. Om du verkligen vill påverka en rödgrön regering i rätt riktning bör du lägga din röst på miljöpartiet. De är möjligen lite mjukare i ryggen än piratpartiet men med en faktiskt möjlighet att påverka. Dessutom finns det i piratpartiets ledning ett antal ruggigt nyliberala typer som ligger så lång från mina demokratiskt socialistiska värderingar att en röst på dessa är uteslutet.

  17. Skrivet september 2, 2010 klockan 4:16 e m | Permalink

    Välkommen! Ett partibyte kan knappast ske mer framgångsrikt än om det genererar en artikel på Brännpunkt. :-)

  18. David
    Skrivet september 2, 2010 klockan 4:33 e m | Permalink

    Mycket starkt jobbat! Det krävs mycket för att göra det du nu gjort, och hoppas det kan bli en bra möjlihet att öppna ögonen på både röstare och politiker.

  19. Jonas
    Skrivet september 2, 2010 klockan 5:23 e m | Permalink

    @Torleif,

    Vi får se om dem kommer in eller inte. Jag har gjort mitt val och redan lagt min röst på piratpartiet. Och om de inte kommer in så har jag ändå gjort vad jag kan för att vända skutan på rätt köl och mitt samvete är därmed rent. Dvs, en röst är ALDRIG bortkastad så länge man röstar efter sin övertygelse.

    Och angående MP: för min del är de inget alternativ av den enkla anledningen att det i praktiken innebär en röst på en rödgrön allians som bara har ett marginellt (i bästa fall) bättre track-record i integritets-frågor än den sittande regeringen.

  20. Skrivet september 2, 2010 klockan 5:24 e m | Permalink

    Intressant! Du är ett i raden av starka argument för att de rödgröna behöver en överenskommelse om integritetspolitik innan valet.

    En lite fråga om ordval: eftersom det inte är svårt att övervaka vad företag gör, t ex vems låtar de använder i en reklamkampanj, är det inte overkill att säga att hela den ekonomiska upphovsrätten är död? Både PP och vi i Vänsterpartiet har ju velat dra linjen mellan kommersiell och icke-kommersiell användning av just det skälet. (Är lite osäker på precis hur MP formulerat sig.)

  21. Jonas Persson PP
    Skrivet september 2, 2010 klockan 5:25 e m | Permalink

    Välkommen Henrik! Tack för att du hjälper oss skydda våra privatliv!
    Mycket bra text du skrev, säger precis som det är.

  22. Henrik
    Skrivet september 2, 2010 klockan 5:58 e m | Permalink

    Tack igen för all uppmuntran,
    Thorleif, (1) Jag resonerade länge som du och hoppades att MP skulle dra med sig (s) i rätt riktning, men det hoppet försvann när Bodström lyckades få med sig MP på linjen att den nuvarande FRA-lagen skulle bytas ut mot en ny istället för att avskaffas. (2) Jag är inte lika säker som du på att en pp-röst är bortkastad. (3) Vare hur som helst med det: Någonstans finns en linje i sanden där man inte kan kompromissa mer om de de grundläggande principerna om demokrati, frihet och integritet, och vad jag till min stora fasa successivt insett under sommaren var att det parti jag hela mitt medvetna liv tillhört passerat min sådana linje. Det här är inte en sådan fråga som betyg eller konstruktion av socialförsäkringssystem, där man kan tycka att partiet har fel men det gör inget, för i de stora frågorna … Det här är en av de allra viktigaste av dessa stora frågor!!!

  23. Skrivet september 2, 2010 klockan 5:59 e m | Permalink

    @Jonas; Är syftet med ett demokratiskt val att rena sitt samvete som en avlatshandling eller att faktiskt åstadkomma en förändring? Inse sanningen; Piratpartiet kommer inte in i Sveriges riksdag i detta val. Vill du rösta för nätets frihet så rösta på miljöpartiet.

  24. Skrivet september 2, 2010 klockan 6:09 e m | Permalink

    Det var fan länge sen jag blev tårögd av att läsa ett blogginlägg. #wordness <3

  25. Skrivet september 2, 2010 klockan 6:26 e m | Permalink

    Välkommen, trots omständigheterna.

    Jag känner igen mig i ditt resonemang. Själv är jag ideologiskt kommunistisk men har röstat socialdemokratiskt då det fungerar bättre i praktiken. Jag är aktiv inom Piratpartiet på grund av två anledningar; integritet och förändringar inom hur kultur skapas. Patentfrågor, fildelning och öppen mjukvara är icke-frågor för mig rent politiskt. Visst är det saker jag tycker om och vill se diskuteras men inget jag ser som akuta hinder för vårt lands framtid.

    Jag är långt ifrån en traditionell pirat och det finns frågor vi driver som jag är mycket kritisk till men integritet är såpass viktigt att jag kan göra avkall på dom. Inget parti har tagit aktiv ställning om integriteten som vi gör. Vissa har gjort enstaka utspel men vi är det enda partiet där personlig integritet sätts i första hand. Om S, V eller något annat parti för den delen jobbade så hårt för detta som vi gör så hade jag sannolikt röstat på dom istället.

    Jag vill minnas att det var Rick Falkvinge som i en intervju sa att ett av målen med Piratpartiet är att det ska göra sig överflödigt. Den kommentaren skulle kunna handla om mitt stöd för partiet. Jag gör inte det här för att jag vill, jag gör det för att jag måste. Den dagen våra frågor drivs av de större partierna kommer jag se över mitt medlemskap och huruvida PP fungerar för mig. Men som det ser ut nu kommer jag vara aktiv pirat åtminstone ett par mandatperioder till. :)

  26. Jerker Montelius
    Skrivet september 2, 2010 klockan 6:31 e m | Permalink

    Tack! Mycket bra skrivet.

  27. Izink
    Skrivet september 2, 2010 klockan 6:38 e m | Permalink

    Jaha när en traditionell politiker börjar få upp ögonen så blir man ju glad…

    Att så fullständigt förstå varför piraternas kamp för den enskildes integritet är så viktigt samtidigt som transparensen kring makthavare också är viktig känns bra.

    Vem har sagt att inte piraternas vy är tvetydig eller problematisk…är all politik glasklar ?

    Är det inte därför som politik finns just för att lösa etiska moraliska problem som inte går att lösa med en algoritm.

    Att varje människa ska ha skydd för sitt privatliv samtidigt som människans offentliga liv ska granskas rimmar bra med devisen att det är viktigare att värdera vad som sagts än vem som sa det!

    (Inlägget redigerat! Jag, Henrik Brändén har tagit bort en mening ur detta inlägg, som även om den har retoriskt schvung jag bedömer skulle kunna vara att betrakta som förtal av en nu aktiv politiker.)

  28. Skrivet september 2, 2010 klockan 6:53 e m | Permalink

    @Torleif Malm

    Din post är ett bra exempel på något jag ser som ett problem. Spontant känner jag att många röstar inte längre baserat på övertygelser utan mer taktiskt. Man bryr sig mindre om sina övertygelser än om blocken. Hade alla resonerat så hade vi aldrig fått in partier som MP i riksdagen och därigenom inte deras kärnfrågor.

    Jag röstar ideologiskt. Om partiet har 25% eller 2.5% påverkar inte min röst, en röst på ett parti som inte driver ”mina” frågor skulle vara ett svek mot mina värderingar. Även om PP inte skulle ha en chans att påverka så är min röst där fortfarande ett viktigt ställningstagande. Hur bortkastad en röst på oss än må vara så är det åtminstone bättre än att rösta blankt. Även om vi bara skulle få 1% och stannar utanför riksdagen så innebär det fortfarande att 1% av alla röstberättigade i Sverige tycker att vi behövs. Det är rätt många människor.

  29. Skrivet september 2, 2010 klockan 6:58 e m | Permalink

    Klart att om man bara är intresserad av en fråga så ska man ju vara med i ett enfrågeparti. Du gör nog rätt.

  30. Skrivet september 2, 2010 klockan 7:28 e m | Permalink

    Lite tråkigt tycker jag förstås, men det är alltid rätt att följa sin övertygelse! Jag var en av de där SSU-arna på 80-talet, och du och jag har haft, och har, samma syn i en otrolig massa frågor. Men inte just den här. Jag har själv lite svårt att förstå att integritets- och upphovsrättsfrågor kan vara så avgörande att man röstar på piratpartiet när man i övrigt betecknar sig som socialdemokrat. Jag förstår till fullo din syn i integritetsfrågorna. Men å andra sidan är jag i princip en vän av upphovsrätt. Att den ”tekniska utvecklingen gjort det omöjligt att försvara den ekonomiska upphovsrätten”, det är, i min värld, en hypotes som återstår att testa, snarare än en sanning. Helt ärligt, för mig är piratpartiet det näst sista jag skulle rösta på (av de partier som får mer än 0,1 % i opinionsundersökningarna)!

  31. Skrivet september 2, 2010 klockan 7:28 e m | Permalink

    WOW!

    Och jag som tyckte att ”Lake” uttryckte sig bra på sin blogg. Det här var ju faktiskt sju resor värre.

    Heder åt er båda!

  32. Jonas
    Skrivet september 2, 2010 klockan 7:49 e m | Permalink

    @Torleif,

    Jag skulle säga att det är både och. Kalla det avlat om du vill. Själv kallar jag det att rösta efter ideologi och övertygelse om hur viktig de frågorna är. Plus, naturligtvis, att rösta på det parti man tror är bäst lämpat att driva de frågorna. Det gör att vilket procent-tal de än får så har jag inte svikit mig själv och mina egna värderingar s.a.s.

    Taktiskt på så vis att om alla tänkte som du skulle vi lika gärna kunna ha ett två-parti system då det inte hade varit någon vits med att rösta på ex. (v) eller (fp) då det största partiet i respektive allians ändå på det stora hela sätter agendan. Plus att jag är övertygad om att MP, trots goda intentioner, inte kommer att kunna påverka (s) i postiv riktning när det gäller de här frågorna. Så om nu en röst på pp vore bortkastad så är den lika bortkastad på mp om man nu enbart tittar på integritets-frågorna.

    Och faktiskt: pp har inflytande i de här frågorna även utan att sitta i riksdagen. Frågorna diskuteras åtminstonde nu.

  33. Henrik
    Skrivet september 2, 2010 klockan 7:52 e m | Permalink

    Jon Petter, visst är det tråkigt! Jag hade nästan tårar i ögonen när jag lämnade över brevet där jag bad om utträde till Anita Berger (Är det inte underbart att hon är AK-ordförande nu? Äntligen lite upprättelse!)
    Upphovsrättsfrågan är underordnad för mig, jag tycker ekonomisk upphovsrätt i princip är legitim, men som jag utvecklar i artiklarna jag länkar till är jag övertygad om att det bara är en tidsfråga innan den är helt överspelad.
    Det väsentliga är vad IPRED+FRA+Datalagringsdirektiv innebär för dagens ungas möjlighet att umgås, reflektera, skapa och diskutera utan att det ska vara möjligt för säkerhetstjänster och polis att tjuvlyssna och tjuvkika!

  34. Skrivet september 2, 2010 klockan 7:56 e m | Permalink

    Starkt av dig att redovisa detta såväl i SvD som här. Sympatiskt!

    En detalj: Ipred ger inte rätt till husrannsakan med poliser, utan ”blott” intrångsundersökning av kronofogden (beslag av datorer kan ändå göras). Läs om intrångsundersökning här och husrannsakan här.

    Detaljer, ja visst, men vissa av Ipreds tillskyndare är väldigt snara med att påpeka fel och brister i kritikernas argumentation och rätt ska ju vara rätt ;-)

  35. Skrivet september 2, 2010 klockan 7:57 e m | Permalink

    Jättekul att se dig komma ombord! Själv har jag liknande bakgrund (upphovsrättshavare & författare) så jag kan relatera till dina tankar. Vi ses på gatorna! :D

  36. Johan Lundmark
    Skrivet september 2, 2010 klockan 8:26 e m | Permalink

    ”tekniska utvecklingen gjort det omöjligt att försvara den ekonomiska upphovsrätten”
    Nu är jag inte säker på vad du menar med den ekonomiska upphovsrätten men jag ser ingen motsättning mellan att kopiering utan vinstmotiv släpps fri och att upphovsman under en tid ges ensamrätt att ta betalt för distribution av verket.

    ”Det är som om avsändare, mottagare och datumstämpel på alla brev jag skickade i min ungdom skulle fotostatkopierats och alla telefonsamtal registreras och postverket respektive televerket ålagts att arkivera rubbet i minst ett halvt år”
    Det är betydligt värre än så. Man kan söka i databaser, samt att man genom avancerad analys av den stora mängden data kan få ut betydligt mer information än vad som explicit sägs/skrivs.

    ”Och mycket av det material som släpps, delas och hämtas på fildelningssajter är helt legalt. Så man behöver inte alls ha ägnat sig åt olovlig kopiering eller nedladdning för att drabbas av detta.”
    Man kan ju hoppas att man hos den prövningsinstans som upprättats har tillräckligt bra rutiner och kräver tillräcklig bevisförning för att någon ska ges rätten att begära ut personuppgifter. Fast är ju ingen domstol med en motpart så upphovsmannen (det multinationella bolaget) kan tänkas få stå emotsagt även om bevisen i en domstol skulle visa sig inte vara särskilt starka. Däremot ser jag det som ett tillräckligt övertramp att personuppgifter lämnas ut vid illegal fildelning som sker utan vinstmotiv. När jag sprider kultur ser jag det som att jag gör något gott, och håller man inte med om det så tror jag iaf att man håller med om att att upphovsrättsintrång inte är ett grovt brott jämförbart med tex misshandel och dyl, och inte under några omständigheter bör få specialbehandling. Fast att ge företag och organisationer polisbefogenheter är ju problematiskt även vid om det gäller misstanke om grov brottslighet.

  37. Sunt förnuft
    Skrivet september 2, 2010 klockan 9:06 e m | Permalink

    Mycket bra, och visar precis vad jag och många andra känner med detta storbror samhälle med metoder som STASI bara kunde drömma om att dom haft tillgång till.

    En röst på någonting annat än PP är en bortkastad röst det betyder att 100kr i månaden hit eller dit mellan blocken är livsavgörande i praktiken Moderaterna och Socialdemokraterna står varandra väldig nära i dagens läge. Bara Piratpartiet är en säker röst för grundläggande frågor som personlig integretet.

  38. Skrivet september 2, 2010 klockan 9:11 e m | Permalink

    Jag lyfter på hatten Henrik för ett svårt beslut. Och längtar till vi ses och får resonera.

    Allt gott min vän

    //Thomas

  39. Skrivet september 2, 2010 klockan 9:29 e m | Permalink

    Rikard, jag får ta på mig att det står husrannsakan, eftersom jag faktagranskade texten. Det är sant att det är intrångsundersökning det är fråga om eftersom det fortfarande är en civilrättslig historia. I praktiken är det hårklyverier, eftersom båda sakerna är i princip lika förnedrande och inkräktar lika mycket på den personliga integriteten.

  40. Skrivet september 2, 2010 klockan 9:34 e m | Permalink

    Modigt och konsekvent.

  41. Skrivet september 2, 2010 klockan 9:48 e m | Permalink

    Jag förstår att det känns svårt och gör ont att lämna ditt ursprungsparti, men jag hoppas att du i efterhand kommer att kunna känna att du gjorde rätt. Socialdemokraterna skall vara stolta över att ha haft dig.

  42. Josef Sannholm
    Skrivet september 2, 2010 klockan 9:52 e m | Permalink

    Bra skrivet! Håller helt med dig och känner igen mig i dina funderingar och åsikter.

  43. Svamp
    Skrivet september 2, 2010 klockan 9:53 e m | Permalink

    Torleif: En röst på Piratpartiet gör större skillnad än en röst på MP ÄVEN om PP inte kommer in i riksdagen. MP kommer kompromissa/har komprissat bort integriteten för käpphästen miljön. Och det är vad en röst på MP tolkas som – en röst på deras miljöfrågor. En röst på PP är ett starkt ställningstagande för integriteten.

  44. Fredrik Lasson
    Skrivet september 2, 2010 klockan 10:05 e m | Permalink

    @Torleif

    Precis som Henrik säger, det går till en gräns att stå ut med vissa dumheter från ett parti eller ett block för att få andra. Men när det går så långt att man inte längre litar ens på partiernas goda vilja och alternativet att rösta blankt är attraktivt – då finns ett parti där med ett enkelt budskap om demokrati, yttrandefrihet och mötesfrihet.

    Just de värderingar som vårt samhälle är byggt på som gjort att vi varit rädda för östblocket under större delen av 1900-talet för att dom inte haft. När sedan muren revs och det yttre hotet försvann har det blivit som om vi glömt vad vi är och varför. Vi inrättar övervakningssystem som skulle fått Erick Hoenecker att dregla av avund. Vi avvecklar det samhälle som terroristerna vill skada.

    Vi blir som dom

    Det kan jag aldrig acceptera eller respektera och när folk argumenterar som du vill jag bara svara att det räcker med att de goda är tysta för att de onda skall vinna.

    Mvh
    Fredrik Larsson

  45. Skrivet september 2, 2010 klockan 10:06 e m | Permalink

    Välkommen till oss, själv är jag också ursprungligen från SSU. Lämnade dock för många år sedan när jag insåg att jag var mer socialistisk som palme men samtidigt även värnar om företag, även statens. Jag vet inte längre vart sörjan av partier egentligen står och gamla partikamrater är otrevliga för att man bär lila.

    När man själv sätter andra i första rummet med sig själv medans många av ”våra egna” hellre vill sko sig själv och höja sina löner så började jag fundera på vad som egentligen är politik.
    SSU står förvisso nu för många av PP’s frågor, men inte helt oväntat att S som sedligen, inte lyssnar till sina yngre förmågor utan uppskattar dem till att vara ”omogna och oerfarna”

    Mest ironiskt måste ha varit nolia i sommar, när alliansen var trevligare än facket och S som jag en gång i tiden själv värnat för så hårt.

    För många hundar ligger begravna i alla blocken, jag vände mig därför till ett parti som jag litar på. Vars värderingar jag också kan säga är mina. Frågor som just nu faktiskt ligger viktigare till än +-skatt i 4 år till. Jag överlever, men om övervakningssamhället får fortgå, vet jag inte hur långt det kommer att gå eller hur mina framtida barns framtid kommer att de ut.
    Där har jag inte råd att chansa inte för en ljus framtidsbild och ett demokratiskt samhälle.

    Tack för att du vill vara en del av oss och arbeta för våra frågor.

  46. Henrik
    Skrivet september 2, 2010 klockan 10:20 e m | Permalink

    # Rickard: Tack för påpekandet! Ska justera texten.
    # Johan Lundmark: Jag gör jämförelsen med min ungdom för att begripliggöra det hela för dem som inte lever i och med internet. Kopiering för privat bruk utan vinstmotiv finns inte, den som kopierar en bok jag skrivit vinner att slippa betala en massa pengar till förlaget och mig! Möjligheten för alla som vill ha en film eller låt eller bok att kopiera den för eget bruk utan att betala dem som skapat, redigerat, producerat innebär att ekonomisk upphovsrätt havererat. Det har redan skett för musik och film, det är bara en tidsfråga när det sker för böcker. Så låt ekonomisk upphovsrätt vila i frid!
    # Thomas Hartman: Allt väl själv. Hojta när du kommer till Mälardalen härnäst!
    # Alla andra: Tusen tack för de snälla hälsningarna!

  47. Rille
    Skrivet september 2, 2010 klockan 10:36 e m | Permalink

    @Nicklas Eriksson:
    Vilken ”enda” fråga är det du avser?

  48. Scary Devil Monaster
    Skrivet september 2, 2010 klockan 11:25 e m | Permalink

    I sig är det inte partiernas grundläggande ideologi som bär skulden – Gösta Bohman på sin tid hyllas högt inom PP för sin ställning om integritet, och att det till trots idag de ”Nya Moderaterna” verkar ha missat att ”1984″ var tänkt som varning och inte som instruktionsbok.

    Nej, vi får helt enkelt skylla på att samtliga partier som vuxit sig gamla nog helt tappar bort vad det är som burit dem till makten och nu bara ser till den absoluta nödvändigheten att klamra sig fast vid de mandat de missbrukar.

    Om trettio år är det inte helt otänkbart att PP går samma väg, men medan partiet än är nytt och energiskt – Välkommen ombord. Och tack. Varje person med kurage nog att stå upp och ta näven ur fickan på det sätt du och Markus gjort förtjänar all heder.

  49. Skrivet september 3, 2010 klockan 12:13 f m | Permalink

    @Henrik; Starkt gjort. Välkommen in i värmen!
    @Rille; mata inte trollet.

  50. Skrivet september 3, 2010 klockan 12:43 f m | Permalink

    @Henrik:

    Jag kan respektera och förstå ditt beslut, men mitt blir inte samma även om jag har stort förtroende för t ex Opassande och Thomas Tvivlaren och är lika bekymrad över integritetsfrågorna.

    Men jag saknar en del i den debatt som förts. Precis som alltid förs register av företagen. Precis som alltid är en del av bekymret hur vi ska kunna handla politiskt utan att bli ”straffade”. ”Whistle blowers” råkar illa ut, alternativt är de inte alltid de ”whistle blowers” vi tror att de är.

    Den ekonomiska makten kontrollerar. De som råkar värst ut är de med de minsta ekonomiska resurserna. Det är de som kontrolleras hårdast.

    Det är mitt perspektiv. Och jag kan inte se att PP har samma. Även om jag kan se att PP gjort ett bra bidrag. Men de har inte helheten.

33 Trackbackar