Tag-arkiv: vetenskapskommunikation

Genförändrade människobarn?

Nu tycks det snart vara på gång, det som så länge framstod som ett science fiction-scenario: Att ta fram människobarn, där man förändrat den arvsmassa föräldrarna bidrar med. Det är emellertid inte frågan om att genmodifiera barn på samma sätt som man sedan länge genmodifierar grisar och möss. Utan om att använda samma  grundlägande metod [...]

av Henrik BrändénAntal kommentarer (2), skriv en kommentar du också!

Vetenskap och journalistik!

Tack Åsa, som visade mig denna underbara bild som säger allt på Ed Jongs blogg!

av Henrik BrändénEn kommentar hittills, skriv en du också!

Är kokosbollar och kokain så lika?

I dagens SvD slår man upp en spännande undersökning från forskare i USA för fullt, som visat att möss blir lika tokiga i en blandning av socker och fett, som de kan bli i alkohol, nikotin och kokain. Journalistens slutsats är snabb och enkel: Man kan bli beroende av godis och kokosbollar på samma sätt [...]

av Henrik BrändénEn kommentar hittills, skriv en du också!

Bildning, utbildning, inbillning

Kan det vara en slump att SvD har en understreckare om bildning kontra utbildning samma dag som jag råkar få näsan över en broschyr från Göteborgs universitet som presenterar deras ”nya spetsutbildning i humanvetenskaper”,  kandidatprogrammet ”Liberal Arts”? Ett program om vilket initiativtagarna stolt förklarar att de satt sig ner och funderat över vilken slags utbildning [...]

av Henrik BrändénAntal kommentarer (8), skriv en kommentar du också!

Vart går vetenskapsbevakningen?

Vi lever i en tid när vetenskap blir allt viktigare för samhället: Allt mer av samhällsutvecklingen drivs av vetenskap. För allt fler av de stora ödesfrågorna (klimat, global livsmedelsförsörjning mm) behöver vi vetenskapen både för att ta ut färdriktning, och hitta lösningar. Forskningen i sig reser dessutom allt fler viktiga etiska och samhälleliga frågor (Välja [...]

av Henrik BrändénAntal kommentarer (3), skriv en kommentar du också!

Vetenskapligt kontra populärvetenskapligt språk

Jag har blivit inbjuden att föreläsa några timmar på onsdag i Norrköping (på forskningsskolan för naturvetenskapens pedagogik och didaktik) kring  ”populärvetenskapligt kontra akademiskt skrivande”. Åhörare är doktorander som ”brottas med problemet hur man ska kunna kommunicera naturvetenskap till olika målgrupper.” Som ett litet experiment tänker jag skriva ner mina tankar inför den föreläsningen här. (Den som [...]

av Henrik BrändénKommentering avstängd

Efter upphovsrätten

Detta inlägg är flyttat till min nya blogg för mer politiska tankar. Här är inlägget!

av Henrik BrändénAntal kommentarer (4), skriv en kommentar du också!

Bloggar, media och svin-influensan

Just nu är bloggosfären mycket stolt över att ha åstadkommit en nyhet, som traditionella media vidarebefordrat. Det stärker självbilden av en svärm med tentakler åt så många håll, att vi som kollektiv hittar allt det som gammalmedia missar. Tyvärr är den bilden alltför sällan sann. Istället är mitt dominerande intryck efter några månaders bloggande att [...]

av Henrik BrändénAntal kommentarer (4), skriv en kommentar du också!

Webb 2.0 som gjord för forskare!

I sin vetenskapsbloggskola skriver Åsa M Larsson att många forskare hon möter har problem med bloggformatet – att skriva öppet och sökande, att inbjuda till samtal, att få kommentarer osv. Jag tror naturligtvis Åsa på hennes ord, men på något sätt låter det så egendomligt: Webb 2.0 (och i synnerhet bloggosfären) är ju i sin [...]

av Henrik BrändénAntal kommentarer (3), skriv en kommentar du också!

Vad är det för fel på vetenskapsbevakningen?

Jag fikade nyligen med en begåvad och beläst kvinna. Jag berättade att jag skriver och föreläser om genteknik. Och att det som driver mig är att tekniken reser svåra etiska frågor, som jag vill att så många som möjligt ska kunna vara med och ta ställning till. Min bekant såg förbryllad ut och antydde försiktigt [...]

av Henrik BrändénKommentering avstängd