Elevövningar i bioinformatik

DNA-sekvenser, proteinstrukturer och mycket annat hamnar idag fritt tillgängligt på nätet. Där de kan analyseras med verktyg som är lättare att använda än ett vanligt ordbehandlingsprogram.

Jag har gjort fem övningar för gymnasieelever, där de får surfa omkring i dessa databaser, och använda dem för att lösa olika uppgifter och problem. De är alla utprovade på grupper av lärare och elever. Och uppdaterades i maj 2010.

En kortkurs för lärare och andra som vill bekanta sig med dessa databaser och webbtjänster finns på ett annat ställe på denna sajt. Nämligen här!

Släktträd med influensavirus

Är viruset i en sjuk patient den nya influensan? Eller den gamla? Eller kanske fågelinfluensan? Eleverna får leta reda på sekvenser från olika virus, och bygga ett släktträd för att ta reda på saken! Hela övningen finns här!

Analysera gener hos nyfunnen mördarbakterie

Hur kan en ny bakterie snabbt döda nästan alla som smittas? Bara fem gener skiljer den från en närmast ofarlig bacill! Elever får undersöka och analysera deras sekvens. För att komma mördarmekanismen på spåren. Övningen finns här!

Surfa i vårt genom!

Vandra in i människans genom. Leta efter gener som påverkar en spännande egenskap.  Upptäck hur gener ligger utspridda, är uppdelade i exoner, och fullproppade med repetitiva sekvenser. Zooma in tills du ser DNA-sekvensen och klicka vidare till fakta om vad genen har för sig. Se här

Vrid på proteinstrukturer

Vrida på schematiska och rymduppfyllande bilder av proteiner: Studera bromsmedicin mot  AIDS, vitamintransport i blodet, tillväxthormonets bindning till sin mottagare och hur DNA-bindande proteiner styr cellers öde under fosterutvecklingen. Se här!

Bygga livets träd från proteinsekvénser

Plocka fram sekvensen för ett protein från olika arter och bygg ett släktträd med allt från arkeer till djur. Jämför sedan med kompisar, som använt andra proteiner. Och fundera över varför era träd inte är alldeles lika. Se här!

Praktiska råd till lärare

  • Innan ni börjar arbeta med övningsuppgifterna med elever, anslå några timmar till att gå igenom den kurs i bioinformatik som finns här.
  • Testa alla uppgifter/övningar innan ni använder dem på elever, så att ni själva vet hur de fungerar och upptäcker var man kan fastna. Och ifall någon databas eller tjänst ändrats.
  • Ibland händer att dessa webbbsidor flyttas och att deras layout ändras. Om en webbsida flyttas så brukar man på den gamla adressen ange var sidan numera befinner sig. Om layouten på en webbplats ändras kan de funktioner som hänvisas till i detta dokument hamna på ett annat ställe på sidan. Däremot händer det nästan aldrig att en funktion tas bort.

Kortkurs i bioinformatik: En handledning till olika webbtjänster kring bioinformatik hittar du här.

Elevövningar: Fem olika övningar i bioinformatik för gymnasieelever finns här.

Jag föreläser för lärare!

Jag har lång erfarenhet av att föreläsa på skolor och fortbilda lärare.

Hjärnan och lärandet: Vad modern hjärnforskning om motivation, minne, och tillit kan säga om lärande. Inga överförenklade ”quick fix”, men hjälp att göra informerade val. Läs mer här!

Ämnesfortbildning biologi: Om genteknikens svåra frågor, modern genforskning, biologi och kön, vad som händer i hjärnan vid förälskelse, och en rad andra spännande ämnen. Läs mer här!

Beställ min senaste bok!

Min senaste bok finns nu att beställa från Celanders förlag: Vi lär oss allt mer begripa vad som sker i hjärnan när vi tänker och minns, blir kreativa, entusiastiska och förälskade, blir ovanligt musikaliska eller våldsamma. Vilket kastar ljus över ”eviga” frågor om arv och miljö, förnuft och känsla, kropp och själ. Och om människans fria vilja.

Kortkurs i bioinformatik: En handledning till olika webbtjänster kring bioinformatik hittar du här.

Elevövningar: Fem olika övningar i bioinformatik för gymnasieelever finns här.