Vetenskapsteater, sagor, mm

Vid sidan av mitt huvudarbete med skrivande och föreläsande har jag också funderat en hel del över hur man kan närma sig modern biologi på andra pedagopgiska sätt:

Cellsamma historier – Vetenskapsteater för skolor

Genteknikens svåra frågor gestaltade på scen av skådespelaren Anders Jansson. Föreställande bland andra Mat-Tina, Ingemar Bergman, Gud och Hugo, mannen med världens sämsta arvsmassa. Jag var med i diskussionerna då föreställningen arbetades fram, och uppträdde ibland som expert. Läs mer här!

Sagor om bakterier, virus och fotosyntes

Sagor för barn mellan 5 och 9 år. Som jag skrivit, och läst för förskolegrupper runt om i landet. Bland annat besökte sagorna många år Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Om vad som sker på cellers och molekylers nivå när ett förkylningsvirus klättrar in i halsen, en magbakterie gör oss sjuka och våra kroppar omvandlar syre till koldioxid. Läs mer här!

Rollspel, värderingsövningar och diskussionsmaterial

Få igång diskussion i klassrummet om hur vi ska använda gentekniken. Ett rollspel jag gjort tillsammans med Nobelmuséet, värderingsövningar jag använt i med Unga Spekulerar, och en sammanställning av frågor för gruppdiskussioner eller fördjupningsarbeten. Finns här!

Elevövningar och kortkurs i bioinformatik

Göra släktträd för att avgöra vilket slags influensavirus som drabbat. Analysera DNA-sekvenser för att förstå hur en ny sjukdomsbakterie kan vara så aggressiv. Surfa i människans DNA och vrida på proteinstrukturer. Utprovade på elever. Och uppdaterade i maj 2010. Klicka här för elevövningar. Och här för en kortkurs i bioinformatik.!

”Visserligen älskar jag att föreläsa. Och har tummen mitt i handen, så jag har aldrig varit duktig på laborationer. Men nog vet jag att det är när man själv upplever något bortanför det vanliga, och själv får vara med att skapa någonting, som man verkligen lär sig!

Jag har därför arbetat tillsammans med lärare och museipedagoger och utvecklat interaktiva övningar kring moderna biovetenskaper. Dessutom har jag funderat över hur man kan göra naturvetenskap lika självklart som riddare, drakar och orker för mindre barn. En del av resultatet kan ni hitta här!”